Lichtjes in de mist

Wat scheelt er eigenlijk aan? Je voelt dat je echt niet lekker in je vel zit en teveel stress hebt. Maar waarom precies?

‘Zijn het die crisissen in de gezinnen waar ik mee werkt die aan me hangen?’, vraag je je af.

‘Neem ik mijn werk misschien te serieus en moet ik er gewoon anders naar kijken, wat beter leren loslaten?’

‘Ben ik eigenlijk wel geschikt voor dit werk?’

‘Of is het me gewoon allemaal teveel en neem ik te weinig tijd voor ontspanning?’

Je loopt als het ware in een dichte mist. Geen idee waar je bent of waar je heen moet. Dus zet je een paar stappen naar voren, dan weer opzij, je draait je om en weer terug naar waar je al was. Geen idee waar je heen moet. Je voelt je steeds onbehaaglijker.

De mist werpt je terug op jezelf. Dat kan heerlijk rustig zijn. Maar niet als je slecht in je vel zit! Dan kan die mist ronduit beangstigend zijn.

Hoe kom je hier nou uit?

Het lastige is vaak dat we meteen het hele verhaal willen snappen. Vooral slimme mensen willen dat, omdat ze dat goed kunnen. Dingen snappen bedoel ik.

Laat het idee alles meteen te moeten begrijpen los. Je richt je alleen op het kennen van de volgende mini-stap. Bijvoorbeeld:

  • Ik ga eerst maar eens een lekkere kop thee voor mezelf zetten
  • Laat ik maar eerst de boodschappen voor het avondeten halen; dat moet ook gebeuren
  • Ik maak een afspraak met die meer ervaren collega, misschien kan zij me verder helpen
  • Etc.

Deze stappen lossen de mist niet meteen op, maar het zijn wel lichtjes in de mist waar jij je op kunt richten. Het stopt de negatieve spiraal en zet de positieve in gang. Het grote plaatje komt later wel.

Als je last hebt van stress kun je ook laten inspireren door mijn e-book “Meer grip op je tijd in 7 stappen” downloaden. Kies je eerste lichtje en richt je daar op. Eén ding tegelijk.

Fijne mistige woensdag,

May

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.