Ik heb het te druk om iets aan mijn stress te doen

Ik hoor dit regelmatig. ‘Ik heb het te druk om een stresstraining te volgen’. Vorige week nog. Een HR adviseur had voor medewerkers een training stressmanagement georganiseerd. Er waren slechts twee aanmeldingen. De meest gehoorde reden: ‘ik heb er geen tijd voor’.

Ik snap het helemaal. Je krijgt er natuurlijk ook extra ‘werk’ bij als je een coaching programma of een training volgt. Terwijl je agenda al uit haar voegen barst. Je wil je tijd gebruiken om je to do-lijst af te werken. Dat is vaak al lastig genoeg.

Alleen kun je in de stressmodus het rendement op de lange termijn moeilijk zien. De tijd en energie die je investeert in coaching ‘verdien’ je namelijk snel weer terug. Het voelt onnatuurlijk, maar de eerste stap om met minder stress en meer rust en plezier te werken is stoppen met rennen. Stoppen met rennen is altijd stap één.

 

Begin nu!

Maak ruimte voor wat belangrijk voor je is, maar (nog) niet urgent. Stel je nu eens voor wat er gebeurt als je geen tijd neemt om op adem te komen. Wat doet dat met je gezondheid, je zelfvertrouwen en je energie? En met je werkplezier? Welke gevolgen heeft het voor je relaties? Kun je het jezelf wel permitteren om niet te stoppen?

Wordt je niet blij van jouw antwoorden, bedenk dan eens wat het je oplevert om wel te leren meer grip te krijgen op je stressniveau. Hoe anders zou je leven zijn als je meer rust zou ervaren? Wat zou dit jou brengen? Je leest dit nu toch, dus neem even de tijd hierover na te denken voor je weer verder gaat.

Is jouw conclusie dat minder stress jou een fijner leven gaat opleveren, bedenk dan nu één gemakkelijk te realiseren actie die jouw stressniveau verlaagd en je meer energie geeft. En doe dat vandaag. Bel een loodgieter om die druppende kraan te repareren, maak een afspraak met een vriendin voor koffie of zeg eens ‘nee’ tegen een verzoek. Of download mijn gratis e-book over timemanagement. Wat het ook is dat jou helpt, doe het. (En morgen weer).

Andere veelgehoorde redenen om niets te doen aan je stress zijn:
· Ik red me wel alleen.
· Binnenkort heb ik vakantie, dan tank ik wel weer bij.
· Ík hoef toch niet te veranderen! De werkdruk is gewoon te hoog.
Daarover de volgende keer meer.

Benieuwd hoe ik je kan helpen? Bel of mail me voor een (kosteloos) Veerkracht Adviesgesprek. We nemen dan de tijd om te onderzoeken wat jij nodig hebt om meer rust in je (werk)leven te brengen.

Heb je vragen? Mail ze me. Je krijgt altijd antwoord.

Hartelijke groet,
May Schoeber

PS Was dit artikel waardevol voor je? Deel het dan met anderen. Hartelijk dank voor je moeite.

Het geheim van Tony’s

Hoe zorg je er voor dat jouw (vaste) medewerkers geen burnout-klachten krijgen? Met deze vraag toog ik vorige week naar het hoofdkantoor van Tony’s Chocolonely, op jacht naar positieve ervaringen in de praktijk.

Tony’s had mijn nieuwsgierigheid gewekt. Niet alleen vanwege de heerlijke chocolade die ze maken of vanwege hun nobele missie om een einde te maken aan de slavernij in de cacao productie in Afrika. Lees meer

Gelukkig ben ik na mijn burnout nooit meer de oude geworden

Vanochtend sprak ik een man die sinds anderhalf jaar kampt met stressklachten. Na zijn burnout bleef hij een tijdje thuis (dat was goed), bouwde langzaam zijn werklast op (ook goed gegaan), maar nu hij een poosje volledig aan het werk is komen de klachten terug. Hij wordt er moedeloos van en vraagt zich af of hij ooit weer de oude wordt. Die vraag hoor ik vaker.

Lees meer

Doe normaal!

 

Vanochtend sprak ik met een cliënte, die al een tijd overbelast is en stressklachten heeft. Zij had het over een voorval wat haar irriteerde. Net toen ze met haar jas al aan naar huis wilde gaan, kwam een geagiteerde collega bij haar met een probleem. ‘Werkelijk alles in me riep “nee!”, vertelde ze. ‘Ik had hier ècht géén zin meer in. Ik voelde hoe mijn gezicht in een chagrijnstand zakte, ik kon er niets aan doen’.

Lees meer

Hou jij je nog steeds aan je dieet (of andere voornemens)?

In het begin is het gemakkelijk om je aan je voornemens te houden. Je bent hartstikke gemotiveerd. Maar na een paar dagen wordt het al lastiger. Je begint te denken: Hoe belangrijk is het nou eenmaal dat ik wat slanker ben, meer beweeg of meer rust heb? Niet zo heel belangrijk toch? Ik ben toch gezond, zo dik ben ik toch niet, mijn vriend(inn)en zijn veel steviger… STOP!!!

Het is super belangrijk dat je je aan je voornemens houdt. Als je je niet aan je voornemens houdt ondermijn je jezelf. Je neemt jezelf niet serieus. Je gunt jezelf niet genoeg waar je naar verlangt. Als je je niet aan je voornemens houdt, ben je slechter af dan vóór het maken van die voornemens. Niet doen dus. Wat moet je wel doen als je merkt dat het zwaar wordt te doen wat je je had voorgenomen?
Geef ze dus niet op.

Lees meer

Dit jaar eet ik de lekkerste snoepjes eerst!

Wat wens jij voor 2019?

Bij mij stond jaren achtereen boven aan mijn wensenlijstje voor het nieuwe jaar: meer ontspanning en minder stress. Jaar in, jaar uit. Pas na een aantal jaren viel het me op. Dat was eerlijk gezegd een schokkende ontdekking.

Ik had wel degelijk mijn best gedaan om deze wens te vervullen en ik had ook echt wel vooruitgang geboekt. Maar kennelijk niet voldoende. Meer ontspanning stond nog steeds bovenaan mijn lijstje. Het gaf me een machteloos gevoel.

Lees meer

Het fantastische Default Mode Netwerk

(Hoe je optimaal gebruik maakt van je brein)

Heb je dat ook wel eens, dat je ineens een geweldig idee krijgt? Dat je even boodschappen gaat doen omdat je toch niet verder komt met je probleem en al lopend ineens weet: ‘Zo moet ik het doen!’ Of dat je na lastig gesprek ineens beseft: ‘Dit had ik moeten zeggen’? Herkenbaar toch?

Als dit gebeurt is het Default Mode Netwerk aan het werk!

Huh?

Lees meer

Werkgeluk

Ons brein is zo afgesteld dat we eerder zien wat er mis is of beter kan dan wat er goed gaat. Dat heeft voordelen (het helpt ons bij innoveren, we zien snel potentiele gevaren, etc), maar zeker ook nadelen. Het weerhoudt ons er bijvoorbeeld van om stil te staan bij en blij te zijn met wat er goed is gegaan. We zouden gelukkiger zijn als we dat wel wat meer zouden doen. Lees meer