Ik geloof niet in ‘Work hard, play hard’

Vanochtend sprak ik Anouk. Anouk is een jonge meid met een superleuke baan, een lieve partner, ze is net verhuisd naar het centrum van de stad. En ze is moe.

‘Maar dat is niet zo gek zo na de verhuizing en met dat coronagedoe’, zegt ze.

‘Nee, dat is helemaal niet gek’, antwoord ik. Een verhuizing kost bakken energie. En leren thuiswerken ook. Bovendien loopt haar bedrijf nu niet zo lekker, dus ze maakt zich zorgen.

‘Alleen, de vorige keer dat ik je zag was je ook moe, omdat je het zo druk had op het werk en op zoek was naar een nieuwe woning. Moe zijn lijkt een beetje een gewoonte geworden.’

‘Hm… Ik ga er nog een paar weken hard tegenaan en dan heb ik over anderhalve maand gelukkig vakantie. Ik heb meteen 6 weken vakantie gepland.’

Zes weken vakantie is natuurlijk heerlijk voor Anouk, maar heel eerlijk: ik geloof niet inWork hard, play hard’. Hoeveel van die zes weken zou ze nodig hebben om bij te komen van minstens een half jaar te moe zijn en toch hard doorwerken? Het is haar variant op ‘later ga ik genieten’.

Natuurlijk heb je soms een drukke tijd, maar veel minder dan je denkt. Druk zijn is een gewoonte. En nog een domme ook. Want van druk zijn wordt je minder slim, minder efficiënt en minder gelukkig. Zonde van je leven!

Heel hard werken en daarna heel lang rusten kost veel meer energie en is veel minder effectief dan tijdig rust nemen tijdens je werk(-periode). En het is vooral veel minder leuk.

Ik gun het Anouk om zich weer energiek te voelen en meer plezier in haar werk te hebben. En iedereen trouwens. Het leven is te mooi om je er doorheen te haasten.

Download hier mijn e-book als jij hier ook een start mee wil maken. Veel succes!

Fijne dag,

May

 

Ik ben jarig!

En ik trakteer. Maar eerst even iets anders.

Elke keer dat ik mijn verjaardag vier, vier ik ook mijn burnout. Precies op mijn 25e verjaardag kreeg ik mijn eerste klachten. Ik herinner het me alsof het gisteren was. Terwijl ik een cadeau uitpakte – een broodrooster – werd ik duizelig en misselijk en vluchtte van schrik de kamer uit. Mijn vriendinnen kwamen achter me aan.

Achteraf bleek dit de meest verdrietige en bepalende dag van mijn leven. In een paar dagen tijd kon ik niets anders meer dan huilend op de bank zitten. Maar erger nog was dat niemand wist wat ik had.  De dokter niet, mijn vrienden niet, mijn werkgever niet. Zelfs later mijn therapeut niet.

 

Een burnout bestond toen nog niet.

En dus was er ook geen erkenning of een passende aanpak. Integendeel! Door de verwaarlozing van de echte oorzaak kreeg ik er heel veel nare klachten bij.

Van schrik nam ik ontslag en kwam in de bijstand. Niemand hield me tegen. Omdat mijn klachten alleen maar erger werden, had het privé ook enorme consequenties. Het kostte me ongeveer 10 jaar om hiervan te herstellen. Ik had het willen missen als kiespijn.

 

Jawel, ik heb er ook veel van geleerd.

Dat verwaarlozing van burnoutklachten bijvoorbeeld zoveel andere klachten veroorzaakt. Wat een verspilling van talent, energie en plezier dit geeft. En dat dit helemaal niet nodig is!

Ik kreeg er ook een missie bij: niemand een burnout. Want ik gun dit echt niemand. Werk moet een bron van zelfvertrouwen, ontwikkeling en plezier zijn. Dat is in ieders voordeel. Dus ook van de werkgever.

 

En nu die traktatie!

De komende week bied ik de eerste 7 Veerkracht Programma’s aan met een belachelijk hoge korting van €1250,- op het totaalbedrag van €1995. En daarnaast een gezellige bonus als welkomstgeschenk.

Vier maanden lang leer ik je persoonlijk alles wat ik de afgelopen decennia geleerd heb over stressmanagement. Als je dat wilt ben elke dag beschikbaar voor je.

Lees hier meer over deze eenmalige aanbieding. Meld je hier direct aan of plan eerst een adviesgesprek. Wacht niet te lang, na 20 mei ga ik terug naar de normale prijs.

 

Maak er een mooie dag van.

May

Focus op je doel en blijf in een opwaartse spiraal

Lukt het jou je focus te richten op wat echt belangrijk is? Niet alleen op het hier en nu, maar ook op de langere termijn? Op wat niet urgent is, maar wel heel belangrijk?

Bij elke crisis richten we ons eerst op het directe gevaar. Natuurlijk. Dat is op dat moment het belangrijkste. Hetzelfde geldt voor deze pandemie. Maar inmiddels weet je hoe de vlag er de komende weken hangt en kun je je weer richten op jouw eigen doelen. Als je deze draai kunt maken heb je veerkracht.  

 

Je kunt je zorgen blijven maken over:

  • de financiële positie van je organisatie en de consequenties die dat voor jou heeft;
  • de kwaliteit van jullie dienstverlening in coronatijd en wat dat doet met jullie cliënten en opdrachtgevers of
  • de veerkracht en gezondheid van je medewerkers.

Het is heel begrijpelijk als je dat doet. Maar helpt jou dat? Bezorgd zijn verlamt je. Het maakt je minder oplossingsgericht, minder effectief en minder effectief.

 

In plaats daarvan kun je ook je energie steken in:

  • het ontdekken van nieuwe kansen voor je organisatie;
  • uitvinden hoe je de dienstverlening op afstand kunt optimaliseren en hoe je dat in de toekomst blijvend kunt toepassen (waardoor je wellicht effectiever en/of goedkoper kunt werken) of
  • het vergroten van de veerkracht en gezondheid van medewerkers.

 

Als je deze uitdaging aangaat begeef je je in een positieve spiraal in plaats van een spiraal naar beneden.

Schakel dus zo snel mogelijk van bezorgdheid naar betrokkenheid. Door te focussen op waar jij heen wilt en te zoeken naar passende oplossingen in deze uitdagende tijd. Door te focussen op waar jij wél invloed op hebt.

 

Wil jij de positieve spiraal versterken? En kun je daarbij nog wat hulp gebruiken? Meld je hier aan voor mijn webinar “In 5 stappen meer rust in mijn team” op dinsdag 2 juni om 20.00 uur of donderdag 4 juni om 10.00 uur.

Goed nieuws!

“Iedereen werkt thuis, het team heeft elke dag contact met elkaar. Ze nemen de planning door, bespreken hun cliënten, maar er wordt ook gelachen. Het is soms behelpen en ze maken zich ook wel zorgen of het wel goed gaat met de mensen, maar het loopt best oké. Twee keer per week bel ik ook in. Al met al kom ik behoorlijk goed toe aan mijn normale taken”.

“Ik merk nu hoe fijn het is dat we het afgelopen jaar zoveel geïnvesteerd hebben in stressbeheersing, wederzijds vertrouwen en samenwerking. Ze helpen elkaar waar nodig en zorgen goed voor zichzelf en elkaar”.

Afgelopen woensdag vroeg ik een teammanager van een welzijnsorganisatie hoe het met haar en haar team ging. En dit is wat ze vertelde. Fantastisch! Petje af. Wat een veerkracht heeft dit team.
Van de ene op de andere dag moest alles online. Naast technische uitdagingen, wennen aan een nieuwe structuur en werkwijze hadden en hebben veel medewerkers ook nog extra taken op het thuisfront. Bovendien extra zorg of hun cliënten wel oké zijn. En toch loopt het.

Natuurlijk is geen enkele situatie vergelijkbaar en de ene uitdaging is groter dan de andere.
Maar wat kunnen we leren van dit team?

  1. Blijf investeren in een steeds hogere kwaliteit van werken; wacht niet tot het echt moet.
  2. Investeer in samenwerken, communicatie en onderling vertrouwen.
  3. Leer je goed voor jezelf te zorgen, stress te managen en veerkrachtig te blijven.

Veel succes bij jullie uitdagingen!

Mocht je hierbij wat extra hulp kunnen gebruiken? Meld je dan aan voor de webinar “Rust in je team” op donderdag 30 april om 10.00 uur. Stuur een mail naar mail@mayschoeber.nl, dan nodig ik je uit.

Blijf gezond,

May

Een 5,5 is ook een voldoende – Tip voor teammanagers die hun thuiswerkend team gezond willen houden.

Ik wist het niet, maar sinds mijn dochter op de middelbare school zit weet ik dat een 5,5 ook een voldoende is. Zelf streef ik meestal naar een tien. Daar heb ik regelmatig ook flink last van. Wat dat betreft kan ik nog veel van mijn kind leren.

Heel veel mensen zijn als ik. Steeds meer lijkt het wel. Allemaal perfectionisten. En als het niet goed gaat, ligt het aan onszelf. Dus dan gaan we nog een tandje harder, verder, beter.

Maar een tien halen is altijd al lastig en in deze tijd bijna niet te doen! Techniekstress, chaos, onduidelijke taken, etc. liggen op de loer.

Om je team gezond te houden is mijn belangrijkste tip voor teammanagers in corona-tijd:

 

Stel je doelen en verwachtingen bij en wees hier duidelijk over

 

Ga dus voorlopig voor die 5,5! Want online werken kan heel efficiënt zijn; als de techniek het doet, de kinderen naar school zijn, we een duidelijk dagstructuur hebben en zelfdiscipline hebben opgebouwd, etc. Diezelfde productiviteit in deze crisis verwachten is eenvoudig niet mogelijk. Leg je hier bij neer.

Het allerbelangrijkste nu is zorgen dat we gezond blijven, lichamelijk en mentaal.

En dat doen we door allereerst onze rust te bewaren.

Waarom dat juist nu zo belangrijk is, leg ik uit in dit filmpje:

Ik heb me met dit filmpje qua vormgeving, tevreden gesteld met een 5,5 dit keer. En heel eerlijk, dat kost me toch een partij moeite! Maar, ‘practice what you preach’ en hier doe ik het mee 😊.

Blijf gezond,

May

PS – Maak je je zorgen over je team en wil je hierover sparren? Ik denk graag met je mee. Maak hier een online afspraak voor een adviesgesprek.

Leren van Corona

Naast dat er bezorgdheid heerst – zeker onder kwetsbare mensen – en verdriet om zieken of ouders die nu niet bezocht kunnen worden, is er ook veel humor. Het valt me op dat veel mensen met flexibiliteit omgaan met de beperkende maatregelen. Er zelfs de voordelen van in zien.

 

“Ik vind het heerlijk dat het zo stil is buiten”, zei mijn buurvrouw van 83 (door de telefoon).

“Zondag was ik jarig, ik heb iedereen maar afgebeld. Eigenlijk vond ik het heel relaxed zo de hele dag met alleen mijn gezin” (mijn cliënt, een beetje schuldbewust lachend).

“We hebben nu ineens veel meer tijd voor elkaar. Soms is het lastig, maar ik geniet van al die extra knuffels”, zegt ’n andere cliënt (alleenstaande moeder met 2 kinderen op de basisschool).

“Onze vergadering duurde maar 1 uur in plaats van 3 uur normaal. Online vergaderen gaat veel efficiënter!”, zegt mijn volgende cliënt.

“Ik heb deze week veel beter geslapen”, zegt mijn thuiswerkende vriendin. “Veel beter dan als ik naar kantoor moet!”

En een andere vriendin (speltherapeut): “Ik spreek de ouders nu apart over de telefoon. Vooral gescheiden ouders krijg ik nu veel gemakkelijker op één lijn”.

 

Geweldig hoe gemakkelijk de meeste mensen zich overgeven aan deze situatie. We zijn veel veerkrachtiger dan we denken. Ineens is teruggaan naar 100 km per uur bijvoorbeeld geen issue meer. Ik ben héél benieuwd welke leringen we hier blijvend uit gaan trekken. Hopelijk genieten we zoveel van de rust en onze kleinere wereld dat ik na deze crisis geen werk meer heb.

Voor wie het moeilijker heeft – zelf ziek, bang om ziek te worden en/of financiële tekorten, werkzaam in de zorg, een paar lastige pubers thuis – vijf tips om de rust te bewaren:

 

  • Stop met het volgen van al het corona-nieuws
  • Creëer een eigen structuur met vaste rustmomenten
  • Ga geregeld naar buiten en beweeg
  • Zorg voor contact met anderen
  • Doe wat je kunt doen en laat het andere los

 

Wil je deze tijd aangrijpen om te leren beter met stress om te gaan? In mijn Veerkracht Programma werk ik online en je bent welkom voor een vrijblijvend Veerkracht Adviesgesprek om te onderzoeken of dit programma bij je past.

Let op elkaar en blijf gezond,

May

Zit je in de plus of gewoon wat minder in de min?

Vorige week had ik een kennismakingsgesprek met een jonge man. Ik vroeg hem naar zijn stressniveau. Hij antwoordde ‘Het gaat eigenlijk wel weer. Na mijn vakantie kan ik het eigenlijk best wel weer handelen’. Om zeker te zijn vroeg ik door: ‘Zit je nu dan in de plus of wat minder in de min?’ Dáár moest hij over nadenken. 

Als je maar lang genoeg te veel spanningen hebt gehad voel je niet meer goed wat normaal is. Dit komt mede dankzij het stresshormoon cortisol, dat er voor zorgt dat je jouw vermoeidheid minder voelt. Het is dus lastig om dan antwoord te geven op de vraag “of je weer oké bent”. 

Je voelt het eenvoudigweg niet goed meer!

 

Ach, het valt eigenlijk wel mee.

We neigen ernaar te denken dat het wel mee valt met onze stress. 

  • Ten eerste omdat er nog steeds een taboe op rust. 
  • Ten tweede omdat als je erkent dat het niet meevalt, je er ook nog wat mee moet (en je hebt het al zo druk). 
  • En ten derde omdat je je soms door een kleine verlichting (een vakantie, een taak afgerond, een extra collega erbij) echt beter kunt voelen. 

Als je niet weet of het echt meevalt of dat je alleen wat minder in de min zit dan voorheen, check jezelf dan eens op de volgende punten. 

 

Zo voelt het om in de plus te zitten

Als je in de plus zit dan:

  • Heb je voldoende energie (mits je gezond bent)
  • Geniet je van de dingen die jij leuk vindt
  • Heb je minder of geen last van je fysieke stressklachten, zoals pijn aan je nek, schouders of rug, hoofdpijn, e.d.
  • Gaan de dingen meer vanzelf 
  • Voel je ruimte voor anderen, voor nieuwe ideeën en om nieuwe zaken aan te pakken
  • Heb je zin om een uitdaging aan te gaan
  • Ben je open en sociaal (in de mate die bij jou als persoon past)
  • Kun je sneller vervelende zaken loslaten en schakelen naar iets leukers
  • Slaap je beter
  • Voel je rust en zelfvertrouwen

Wees eerlijk naar jezelf. Waar zit je nog niet in de plus? En zet stappen om op te plussen. Je leven wordt er zoveel leuker van.

Kom je er niet uit?

Als je niet goed weet waar je staat, praat dan eens met een goede vriend(in). Of denk eens terug aan een tijd dat jij je echt lekker voelde: voel je je nu hetzelfde? Of doe een stresstest.

Kom je er toch niet uit? Ik nodig je van harte uit met mij een afspraak in te plannen voor een vrijblijvend Veerkracht Adviesgesprek. Samen bespreken we dan wat je nodig hebt om je plus te versterken.

Weten vs. Leven

Wat is de overeenkomst tussen deze uitspraken?

 

‘Ik ken deze oefening al van de mindfulness training’.

‘Ik weet dat ik beter mijn grenzen moet aangeven’.

‘Ik probeer me aan die 50% werktijd te houden’.

‘Ik weet dat ik me beter voel als ik meer tijd neem om te wandelen’.

‘Het is allemaal een beetje teveel, dat weet ik wel’.

  

Ik geef je even tijd om na te denken …..

 

Inderdaad: met al deze uitspraken zeg je in feite ‘Ik weet het wel, maar ik doe het niet’.

 

Wie meer energie wil hebben, gelukkiger wil zijn, meer tijd voor zijn/haar gezin wil hebben, meer rust wil, effectiever en productiever wil zijn doet wat ie weet.

 

Als je minder stress in je leven wilt en meer rust en focus, is het misschien wel het moeilijkst te gaan zeggen:

 

‘Ik doe elke dag de oefeningen die heb ik geleerd in de mindfulness training’.

‘Ik geef steeds beter mijn grenzen aan’.

‘Ik werk niet meer dan 50% van mijn werktijd’.

‘Ik neem de tijd om te wandelen, want daar voel ik me goed bij’.

‘Ik voel dat het teveel is, dus ik schrap een aantal zaken’.

 

 Tuurlijk; de ene keer lukt het beter dan de andere keer. Prima. Zo gaat dat. Je hoeft het jezelf niet kwalijk te nemen als het een keer niet (helemaal) lukt.

Maar neem jezelf wel serieus en pak de bal telkens weer op.

 

*****

Vind je het lastig om in je eentje echt te doen wat nodig is om meer rust en focus in je werk te creëren? En wil je onderzoeken wat ik voor je kan doen?

Je bent van harte welkom voor een vrijblijvend Veerkracht Adviesgesprek. Maak een afspraak (06-15406851 of via e-mail) voor een kosteloos gesprek (ter waarde van € 150,-). We kijken wat jij nodig hebt om echt stappen te zetten.

 

 

 

 

Ik heb een terugval!

Vorige week donderdag had ik een gesprek met een cliënt, ze barstte meteen in tranen uit. ‘Ik heb een terugval!’, snikte ze. Met dezelfde wanhoop als bij het begin van ons traject. ‘Het ging zo goed, maar ik ben weer helemaal terug bij af’.

Dit hoor ik vaker, dus ik vroeg: ‘Is het echt waar dat je terug bij af bent?’ Ze vertelde wat er gebeurd was om na 5 minuten te zeggen: ‘Het grootste verschil met toen, is dat ik nu weet wat ik moet doen als ik me zo voel. Ik heb het laten versloffen, maar heb het deze week wel weer opgepakt’. Maar lieve schat, dit is precies waar het om gaat.

 

Want ben je terug bij af?

Nee! Dit overkomt ons allemaal. Het hoort bij een veranderingsproces. Verandering gaat niet in een rechte lijn omhoog. Ons oude patroon zit nu eenmaal diep in onze hersens ingesleten en het vraagt veel oefening om er een nieuwe voor in de plaats te krijgen. Steeds sneller heb je in de gaten dat je weer in je oude gedrag zit, steeds sneller stel je het bij. Als je gecommitteerd blijft en de draad weer oppakt. En niet gelooft dat je weer terug bij af bent.

Ik ken het zelf maar al te goed. Je hebt iets geleerd, denk je, en dan ineens zie je jezelf weer precies hetzelfde doen als voorheen. Met hetzelfde gevoel. Alsof je in een kamer komt waar je lang niet bent geweest en waar je liever niet aan herinnerd wilt worden. Je kunt er moedeloos van worden. Als je niet begrijpt dat het er bij hoort.

 

Half jaar traject

Onze hersenen houden ons graag bij het oude. Ze houden niet van verandering, want je weet maar nooit waar dat toe leidt. Het kost tijd om nieuwe patronen in te slijten. Twee stappen vooruit en regelmatig weer één terug.

Daarom heb ik een half jaartraject ontwikkeld. Zodat je 6 maanden de tijd hebt om te leren minder stress te hebben, meer rust en focus te creëren en het nieuwe gedrag in te slijten. Een half jaar om terug te vallen, te miskleunen en de draad weer op te pakken.

Wil je weten of het iets voor jou is? Bel 06-15406851 of mail voor een vrijblijvend “Veerkracht Adviesgesprek“. Kosteloos, maar wel waardevol. We kijken samen wat jij nodig hebt om meer rust en focus te vinden in je werk. En daarbuiten.

Hartelijke groet,

May

Waar ben ik?

Vorige week maandag begon mijn nieuwe werkjaar en eerlijk gezegd had ik er dit keer echt geen zin in. Liever bleef ik nog een poosje aan rommelen. Me nergens druk over maken. Niets hoeven. Heerlijk!

Maar de vakantie is voorbij en ik moet weer oppakken waar ik mee bezig was. Echt niet gemakkelijk soms.

Langzaam slopen demotiverende gedachten mijn hoofd binnen. ‘Waar moet ik nou mee beginnen? Geen idee. Ik krijg nooit grip op al die plannen?’ ‘Ik kan echt geen webinars gaan geven. Dat kan ik helemaal niet. Ik heb niks met techniek.’ En uiteindelijk: ‘Kan ik niet gewoon met pensioen gaan?’ (nee, dat kan inderdaad niet. Als ik dat al echt wil.)

Vervolgens ging ik uitstellen. Die VOG aanvragen kan vanmiddag wel en keuzes kan ik nu echt nog niet maken. Eerst maar eens koffie en een beetje opruimen. Ik heb nog de hele dag voor me.

Ken je dat? Lees dan verder.

Opstarten is een hele klus. Zeker als je met complexe zaken wilt beginnen. Voor je het weet schiet je in een negatieve spiraal. Leuk is dat niet en het kost ook nog eens veel energie.

Gelukkig kwam ik tijdens het opruimen dit filmpje tegen. Het hielp me weer in de juiste mindset. Kijken dus als je ook een positievere houding kunt gebruiken en het duurt maar 3,5 minuut.

Wil je meer tips? Download hier mijn e-book “In 7 stappen meer grip op je tijd”.

Hartelijke groet,

May