Doe normaal!

Vanochtend sprak ik met een cliënte, die al een tijd overbelast is en stressklachten heeft. Zij had het over een voorval wat haar irriteerde. Net toen ze met haar jas al aan naar huis wilde gaan, kwam een geagiteerde collega bij haar met een probleem. ‘Werkelijk alles in me riep “nee!”, vertelde ze. ‘Ik had hier ècht géén zin meer in. Ik voelde hoe mijn gezicht in een chagrijnstand zakte, ik kon er niets aan doen’.

Lees meer

Hou jij je nog steeds aan je dieet (of andere voornemens)?

In het begin is het gemakkelijk om je aan je voornemens te houden. Je bent hartstikke gemotiveerd. Maar na een paar dagen wordt het al lastiger. Je begint te denken: Hoe belangrijk is het nou eenmaal dat ik wat slanker ben, meer beweeg of meer rust heb? Niet zo heel belangrijk toch? Ik ben toch gezond, zo dik ben ik toch niet, mijn vriend(inn)en zijn veel steviger… STOP!!!

Het is super belangrijk dat je je aan je voornemens houdt. Als je je niet aan je voornemens houdt ondermijn je jezelf. Je neemt jezelf niet serieus. Je gunt jezelf niet genoeg waar je naar verlangt. Als je je niet aan je voornemens houdt, ben je slechter af dan vóór het maken van die voornemens. Niet doen dus. Wat moet je wel doen als je merkt dat het zwaar wordt te doen wat je je had voorgenomen?
Geef ze dus niet op.

Wat moet je wel doen als je merkt dat het zwaar wordt te doen wat je je had voorgenomen?

Drie tips:
1. Denk groot, maar verklein je doel in behapbare stappen
2. Zet elke dag minimaal een zo’n stap
3. Vraag hulp als je merkt dat je het alleen niet redt

Wil je hulp bij het creëren van meer rust en plezier in je werk/leven? In februari start ik met een vernieuwd Veerkracht Programma. Geef je nu op en maak gebruik van een aantrekkelijke vroegboek-korting van 900 euro.

Wil je eerst meer weten? Dan maken we een afspraak voor een vrijblijvend, maar waardevol Veerkracht Adviesgesprek. Gun jezelf de resultaten die je voor ogen hebt.

Dit jaar eet ik de lekkerste snoepjes eerst!

Wat wens jij voor 2019?

Bij mij stond jaren achtereen boven aan mijn wensenlijstje voor het nieuwe jaar: meer ontspanning en minder stress. Jaar in, jaar uit. Pas na een aantal jaren viel het me op. Dat was eerlijk gezegd een schokkende ontdekking.

Ik had wel degelijk mijn best gedaan om deze wens te vervullen en ik had ook echt wel vooruitgang geboekt. Maar kennelijk niet voldoende. Meer ontspanning stond nog steeds bovenaan mijn lijstje. Het gaf me een machteloos gevoel.

Ik verdiepte me verder in dit onderwerp, veranderde stresserende gewoonten, onderzocht mijn motivatie. Al zoekende ontdekte ik nieuwe methoden, hoeveel aspecten er wel niet aan het containerbegrip stress zitten en wat mijn sterke en zwakke punten zijn.

Maar ondanks dat ik echt mijn best deed kon toen niet zien wat ik nu zie. Nu ontspanning niet meer mijn belangrijkste wens is. Niet omdat ik het opgegeven heb of niet meer belangrijk vindt, maar omdat het onderdeel van mijn leven is geworden. Niet altijd en elke dag, maar op een voor mij zeer acceptabel niveau.

Dit zijn mijn 3 belangrijkste conclusies achteraf:

  • Als ik eerlijk ben, vond ik andere zaken toch belangrijker. Bijvoorbeeld het nastreven van perfectie en geen keuze maken omdat ik alles wel belangrijk vond.
  • Ik draaide teveel in mijn eigen kringetjes rond en vroeg te weinig hulp. Het is veel gemakkelijker om te zien waar de ander vooruitgang kan boeken dan te zien waar je zelf kansen laat liggen.
  • Mijn wens om meer ontspanning in mijn leven te brengen vertaalde ik onvoldoende in concrete doelen en dagelijks terugkerend gedrag.

Komt je dit bekend voor? Zitten er aanwijzingen voor jou bij om het dit jaar anders aan te pakken (wat het ook is wat jij je wenst)?
Ik hoop het van harte. Want je iets wensen en er maar half voor gaan geeft je een machteloos gevoel. Mijn wens voor jou:

Heel veel geluk in 2019.
Wees zorgvuldig in wat je je wenst en ga er helemaal voor!

 

Voor diegenen die net als ik vroeger meer ontspanning in 2019 bovenaan hun wensenlijst hebben staan start ik in februari het Veerkracht Programma. In dit programma leer ik je 10 weken lang hoe je meer rust in je leven kunt brengen en tegelijk effectiever wordt.

Wil je meer weten over dit programma? Bel of mail me voor een vrijblijvend en waardevol Veerkracht Adviesgesprek. Ik hanteer een aantrekkelijke korting voor snelle beslissers.

Het fantastische Default Mode Netwerk

(Hoe je optimaal gebruik maakt van je brein)

Heb je dat ook wel eens, dat je ineens een geweldig idee krijgt? Dat je even boodschappen gaat doen omdat je toch niet verder komt met je probleem en al lopend ineens weet: ‘Zo moet ik het doen!’ Of dat je na lastig gesprek ineens beseft: ‘Dit had ik moeten zeggen’? Herkenbaar toch?

Als dit gebeurt is het Default Mode Netwerk aan het werk!

Huh?

Het Default mode netwerk is een netwerk bestaande uit verschillende delen van het brein die geactiveerd worden als we onszelf niet cognitief belasten, maar wel ergens actief mee bezig zijn. Vanuit dit netwerk ontstaan allerlei nieuwe ideeën, oplossingen, e.d. Dat doen je hersens uit zichzelf! Fantastisch.

Ik hoorde pas van Elton John een prachtig voorbeeld:
Your Song (https://www.youtube.com/watch?v=GlPlfCy1urI), een van zijn meest bekende en geprezen liedjes, schreef hij in ongeveer 15 minuten. Een kwartier! Ergens onderweg kwam het lied in hem op; hij hoefde het bij aankomst alleen nog maar op te schrijven. Hij was natuurlijk op de achtergrond al heel veel met muziek bezig en hij had het benodigde talent. Maar zonder het Default Mode Network was Your Song er nooit gekomen.

Je hersens hebben rust nodig om hun denkkracht en creativiteit te behouden. Onder druk werken ze een poosje juist beter, maar al gauw belast je ze teveel en profiteer je veel minder van je denkkracht. Dus: zorg regelmatig voor een eenvoudige activiteit waarmee je jezelf cognitief niet te veel belast.


Drie manieren om de Default Mode te activeren en je profiteren van de creativiteit van je hersens:

  •  Beweeg! Tussen het werk door een ommetje maken, tafeltennis spelen of je golfswing oefenen.
  • Neem regelmatig een mini-pauze, bijvoorbeeld de planten water geven, een kop koffie halen of even een muziekje draaien (als je alleen werkt).
  • Lummel eens wat vaker (zonder schermpje), mijmer voor het raam of kijk gewoon eens om je heen.

En nog een bonus tip speciaal voor de kerst:

  • Kook niet boven je macht!  Geef het Default Mode Netwerk de ruimte en om lol te hebben met elkaar. 

Werkgeluk

Ons brein is zo afgesteld dat we eerder zien wat er mis is of beter kan dan wat er goed gaat. Dat heeft voordelen (het helpt ons bij innoveren, we zien snel potentiele gevaren, etc), maar zeker ook nadelen. Het weerhoudt ons er bijvoorbeeld van om stil te staan bij en blij te zijn met wat er goed is gegaan. We zouden gelukkiger zijn als we dat wel wat meer zouden doen. Lees meer