Leren van Corona

Naast dat er bezorgdheid heerst – zeker onder kwetsbare mensen – en verdriet om zieken of ouders die nu niet bezocht kunnen worden, is er ook veel humor. Het valt me op dat veel mensen met flexibiliteit omgaan met de beperkende maatregelen. Er zelfs de voordelen van in zien.

 

“Ik vind het heerlijk dat het zo stil is buiten”, zei mijn buurvrouw van 83 (door de telefoon).

“Zondag was ik jarig, ik heb iedereen maar afgebeld. Eigenlijk vond ik het heel relaxed zo de hele dag met alleen mijn gezin” (mijn cliënt, een beetje schuldbewust lachend).

“We hebben nu ineens veel meer tijd voor elkaar. Soms is het lastig, maar ik geniet van al die extra knuffels”, zegt ’n andere cliënt (alleenstaande moeder met 2 kinderen op de basisschool).

“Onze vergadering duurde maar 1 uur in plaats van 3 uur normaal. Online vergaderen gaat veel efficiënter!”, zegt mijn volgende cliënt.

“Ik heb deze week veel beter geslapen”, zegt mijn thuiswerkende vriendin. “Veel beter dan als ik naar kantoor moet!”

En een andere vriendin (speltherapeut): “Ik spreek de ouders nu apart over de telefoon. Vooral gescheiden ouders krijg ik nu veel gemakkelijker op één lijn”.

 

Geweldig hoe gemakkelijk de meeste mensen zich overgeven aan deze situatie. We zijn veel veerkrachtiger dan we denken. Ineens is teruggaan naar 100 km per uur bijvoorbeeld geen issue meer. Ik ben héél benieuwd welke leringen we hier blijvend uit gaan trekken. Hopelijk genieten we zoveel van de rust en onze kleinere wereld dat ik na deze crisis geen werk meer heb.

Voor wie het moeilijker heeft – zelf ziek, bang om ziek te worden en/of financiële tekorten, werkzaam in de zorg, een paar lastige pubers thuis – vijf tips om de rust te bewaren:

 

  • Stop met het volgen van al het corona-nieuws
  • Creëer een eigen structuur met vaste rustmomenten
  • Ga geregeld naar buiten en beweeg
  • Zorg voor contact met anderen
  • Doe wat je kunt doen en laat het andere los

 

Wil je deze tijd aangrijpen om te leren beter met stress om te gaan? In mijn Veerkracht Programma werk ik online en je bent welkom voor een vrijblijvend Veerkracht Adviesgesprek om te onderzoeken of dit programma bij je past.

Let op elkaar en blijf gezond,

May

Zit je in de plus of gewoon wat minder in de min?

Vorige week had ik een kennismakingsgesprek met een jonge man. Ik vroeg hem naar zijn stressniveau. Hij antwoordde ‘Het gaat eigenlijk wel weer. Na mijn vakantie kan ik het eigenlijk best wel weer handelen’. Om zeker te zijn vroeg ik door: ‘Zit je nu dan in de plus of wat minder in de min?’ Dáár moest hij over nadenken. 

Als je maar lang genoeg te veel spanningen hebt gehad voel je niet meer goed wat normaal is. Dit komt mede dankzij het stresshormoon cortisol, dat er voor zorgt dat je jouw vermoeidheid minder voelt. Het is dus lastig om dan antwoord te geven op de vraag “of je weer oké bent”. 

Je voelt het eenvoudigweg niet goed meer!

 

Ach, het valt eigenlijk wel mee.

We neigen ernaar te denken dat het wel mee valt met onze stress. 

  • Ten eerste omdat er nog steeds een taboe op rust. 
  • Ten tweede omdat als je erkent dat het niet meevalt, je er ook nog wat mee moet (en je hebt het al zo druk). 
  • En ten derde omdat je je soms door een kleine verlichting (een vakantie, een taak afgerond, een extra collega erbij) echt beter kunt voelen. 

Als je niet weet of het echt meevalt of dat je alleen wat minder in de min zit dan voorheen, check jezelf dan eens op de volgende punten. 

 

Zo voelt het om in de plus te zitten

Als je in de plus zit dan:

  • Heb je voldoende energie (mits je gezond bent)
  • Geniet je van de dingen die jij leuk vindt
  • Heb je minder of geen last van je fysieke stressklachten, zoals pijn aan je nek, schouders of rug, hoofdpijn, e.d.
  • Gaan de dingen meer vanzelf 
  • Voel je ruimte voor anderen, voor nieuwe ideeën en om nieuwe zaken aan te pakken
  • Heb je zin om een uitdaging aan te gaan
  • Ben je open en sociaal (in de mate die bij jou als persoon past)
  • Kun je sneller vervelende zaken loslaten en schakelen naar iets leukers
  • Slaap je beter
  • Voel je rust en zelfvertrouwen

Wees eerlijk naar jezelf. Waar zit je nog niet in de plus? En zet stappen om op te plussen. Je leven wordt er zoveel leuker van.

Kom je er niet uit?

Als je niet goed weet waar je staat, praat dan eens met een goede vriend(in). Of denk eens terug aan een tijd dat jij je echt lekker voelde: voel je je nu hetzelfde? Of doe een stresstest.

Kom je er toch niet uit? Ik nodig je van harte uit met mij een afspraak in te plannen voor een vrijblijvend Veerkracht Adviesgesprek. Samen bespreken we dan wat je nodig hebt om je plus te versterken.

Weten vs. Leven

Wat is de overeenkomst tussen deze uitspraken?

 

‘Ik ken deze oefening al van de mindfulness training’.

‘Ik weet dat ik beter mijn grenzen moet aangeven’.

‘Ik probeer me aan die 50% werktijd te houden’.

‘Ik weet dat ik me beter voel als ik meer tijd neem om te wandelen’.

‘Het is allemaal een beetje teveel, dat weet ik wel’.

  

Ik geef je even tijd om na te denken …..

 

Inderdaad: met al deze uitspraken zeg je in feite ‘Ik weet het wel, maar ik doe het niet’.

 

Wie meer energie wil hebben, gelukkiger wil zijn, meer tijd voor zijn/haar gezin wil hebben, meer rust wil, effectiever en productiever wil zijn doet wat ie weet.

 

Als je minder stress in je leven wilt en meer rust en focus, is het misschien wel het moeilijkst te gaan zeggen:

 

‘Ik doe elke dag de oefeningen die heb ik geleerd in de mindfulness training’.

‘Ik geef steeds beter mijn grenzen aan’.

‘Ik werk niet meer dan 50% van mijn werktijd’.

‘Ik neem de tijd om te wandelen, want daar voel ik me goed bij’.

‘Ik voel dat het teveel is, dus ik schrap een aantal zaken’.

 

 Tuurlijk; de ene keer lukt het beter dan de andere keer. Prima. Zo gaat dat. Je hoeft het jezelf niet kwalijk te nemen als het een keer niet (helemaal) lukt.

Maar neem jezelf wel serieus en pak de bal telkens weer op.

 

*****

Vind je het lastig om in je eentje echt te doen wat nodig is om meer rust en focus in je werk te creëren? En wil je onderzoeken wat ik voor je kan doen?

Je bent van harte welkom voor een vrijblijvend Veerkracht Adviesgesprek. Maak een afspraak (06-15406851 of via e-mail) voor een kosteloos gesprek (ter waarde van € 150,-). We kijken wat jij nodig hebt om echt stappen te zetten.

 

 

 

 

Ik heb een terugval!

Vorige week donderdag had ik een gesprek met een cliënt, ze barstte meteen in tranen uit. ‘Ik heb een terugval!’, snikte ze. Met dezelfde wanhoop als bij het begin van ons traject. ‘Het ging zo goed, maar ik ben weer helemaal terug bij af’.

Dit hoor ik vaker, dus ik vroeg: ‘Is het echt waar dat je terug bij af bent?’ Ze vertelde wat er gebeurd was om na 5 minuten te zeggen: ‘Het grootste verschil met toen, is dat ik nu weet wat ik moet doen als ik me zo voel. Ik heb het laten versloffen, maar heb het deze week wel weer opgepakt’. Maar lieve schat, dit is precies waar het om gaat.

 

Want ben je terug bij af?

Nee! Dit overkomt ons allemaal. Het hoort bij een veranderingsproces. Verandering gaat niet in een rechte lijn omhoog. Ons oude patroon zit nu eenmaal diep in onze hersens ingesleten en het vraagt veel oefening om er een nieuwe voor in de plaats te krijgen. Steeds sneller heb je in de gaten dat je weer in je oude gedrag zit, steeds sneller stel je het bij. Als je gecommitteerd blijft en de draad weer oppakt. En niet gelooft dat je weer terug bij af bent.

Ik ken het zelf maar al te goed. Je hebt iets geleerd, denk je, en dan ineens zie je jezelf weer precies hetzelfde doen als voorheen. Met hetzelfde gevoel. Alsof je in een kamer komt waar je lang niet bent geweest en waar je liever niet aan herinnerd wilt worden. Je kunt er moedeloos van worden. Als je niet begrijpt dat het er bij hoort.

 

Half jaar traject

Onze hersenen houden ons graag bij het oude. Ze houden niet van verandering, want je weet maar nooit waar dat toe leidt. Het kost tijd om nieuwe patronen in te slijten. Twee stappen vooruit en regelmatig weer één terug.

Daarom heb ik een half jaartraject ontwikkeld. Zodat je 6 maanden de tijd hebt om te leren minder stress te hebben, meer rust en focus te creëren en het nieuwe gedrag in te slijten. Een half jaar om terug te vallen, te miskleunen en de draad weer op te pakken.

Wil je weten of het iets voor jou is? Bel 06-15406851 of mail voor een vrijblijvend “Veerkracht Adviesgesprek“. Kosteloos, maar wel waardevol. We kijken samen wat jij nodig hebt om meer rust en focus te vinden in je werk. En daarbuiten.

Hartelijke groet,

May

Waar ben ik?

Vorige week maandag begon mijn nieuwe werkjaar en eerlijk gezegd had ik er dit keer echt geen zin in. Liever bleef ik nog een poosje aan rommelen. Me nergens druk over maken. Niets hoeven. Heerlijk!

Maar de vakantie is voorbij en ik moet weer oppakken waar ik mee bezig was. Echt niet gemakkelijk soms.

Langzaam slopen demotiverende gedachten mijn hoofd binnen. ‘Waar moet ik nou mee beginnen? Geen idee. Ik krijg nooit grip op al die plannen?’ ‘Ik kan echt geen webinars gaan geven. Dat kan ik helemaal niet. Ik heb niks met techniek.’ En uiteindelijk: ‘Kan ik niet gewoon met pensioen gaan?’ (nee, dat kan inderdaad niet. Als ik dat al echt wil.)

Vervolgens ging ik uitstellen. Die VOG aanvragen kan vanmiddag wel en keuzes kan ik nu echt nog niet maken. Eerst maar eens koffie en een beetje opruimen. Ik heb nog de hele dag voor me.

Ken je dat? Lees dan verder.

Opstarten is een hele klus. Zeker als je met complexe zaken wilt beginnen. Voor je het weet schiet je in een negatieve spiraal. Leuk is dat niet en het kost ook nog eens veel energie.

Gelukkig kwam ik tijdens het opruimen dit filmpje tegen. Het hielp me weer in de juiste mindset. Kijken dus als je ook een positievere houding kunt gebruiken en het duurt maar 3,5 minuut.

Wil je meer tips? Download hier mijn e-book “In 7 stappen meer grip op je tijd”.

Hartelijke groet,

May

Sinterklaas bestaat wél!

Wat een enorme desillusie toen ik er achter kwam dat Sinterklaas niet bestond. Niet alleen kon ik niet geloven dat iedereen (iedereen!) me had voorgelogen (en waarover nog meer?), maar de teleurstelling dat er niet zo iemand is die toch in ieder geval een deel van mijn verlanglijstje wilde vervullen. Het heeft me zeker twee sint-seizoenen gekost voor ik het echt besefte.

Wat nu? Ik heb nog steeds van alles op mijn verlanglijstje. Misschien helpt het als ik mijn wensen maar gewoon de kosmos in gooi. Misschien bestaat Sinterklaas toch wél.

 

Lieve Sinterklaas,

Voor jouw verjaardag wil ik graag..

  • Dat iedereen zich realiseert dat wij de natuur nodig hebben (bijvoorbeeld om bij te komen van de spanningen van alledag en weer tot jezelf te komen) en we er dus goed voor moeten zorgen.
  • Dat wij 100 km per uur rijden omarmen als een goede manier is om te onthaasten.
  • Dat wij – in navolging van IJsland – ons niet meer laten leiden door economische groei maar ons welzijn.
  • Dat leerkrachten gaan doen waarvoor ze voor de klas staan: kinderen begeleiden gelukkige volwassenen te worden.
  • Dat wij er op vertrouwen dat kinderen uit zichzelf willen leren en we ze niet steeds onder druk hoeven te zetten en te testen.
  • Dat kunst niet meer gezien wordt als een onbelangrijk bijkomstigheidje, maar als broodnodig om onze creativiteit te trainen en te leren anders naar zaken te kijken.
  • Dat 50% van de raden van bestuur (en directies, en management) bestaat uit vrouwen, desnoods met quotum.
  • Dat we onze tijd besteden aan het oplossen van vraagstukken in plaats van elkaar bestrijden of ons ego oppoetsen.
  • Dat we tijd nemen, bijvoorbeeld om na te denken waar we onze tijd op aarde aan willen besteden.

 

Alvast dank, May.

 

PS Ook met een van deze dingen ben ik voor nu tevreden. Wel liefst een beetje vlug.

PS 2 De wortel is voor Ozosnel

Energie opbouwen doe je door minder energie te besteden dan je hebt

Het lijkt een open deur. Maar veel van mijn cliënten vinden het lastig om minder hard te werken vanwege hun stressklachten. Ze voelen zich dan schuldig, omdat ze hun collega’s extra belasten. En die hebben het toch al zo druk. Dus proberen ze zo snel als het kan weer op volle kracht te werken.
Doe dit nooit! Het werkt averechts.

Deze mensen proberen bijvoorbeeld uit hoe lang ze al kunnen werken en rekken die tijd zoveel mogelijk op. Of ze proberen zo veel mogelijk voor elkaar te krijgen in de uren dat ze aan het werk zijn. Hun schuldgevoel zet ze daartoe aan.

Als je stressklachten hebt is dat het resultaat van meer energie geven dan je hebt. Zo snel mogelijk willen terugkeren naar volle kracht betekent heel vaak ook meer energie geven dan je hebt. Dat is dus meer van hetzelfde.

Wat moet je dan wel doen?

Besteed altijd minder energie dan je hebt. Anders bouw je geen reserves op. Als je net zoveel energie verbruikt als je hebt, blijf je stabiel in deze situatie. Prima als je daar tevreden mee bent. Maar als dat niet zo is: besteed dan minder energie.

Ik heb twee cliënten gehad die al ruim 25 jaar vlak voor een burnout balanceerden. Ze waren goed in erger voorkomen. Maar om eerlijk te zijn: hun leven was geen pretje.

Besteed de tijd of energie die je over hebt bijvoorbeeld aan het leren dragen van die schuldgevoelens. Of aan het aanleren van andere gezonde(re) gedragspatronen. Dat is al moeilijk genoeg.

Vier tips bij het opbouwen van energie

• Maak een heldere dagstructuur, uiteraard inclusief (mini)pauzes
• Besluit aan het begin van de dag (of het einde van de vorige dag) wat je die dag gaat doen.
Wees hierin realistisch!
• Gebruik een prettige timer als reminder dat het tijd is om pauze te nemen
• Evalueer achteraf en pas het eventueel aan.

Deze tips zijn natuurlijk super eenvoudig. Maar als je resultaat wilt behalen, moet je ze wel in praktijk brengen! Je committeren aan je voornemens is meestal het moeilijkst.
Herken je dat? Dat je wel weet wat je moet doen, maar het toch niet doet? En wil je leren hoe je jouw doelen wél bereikt? Dan heb ik goed nieuws voor je.

Seminar Daadkrachtige Doelen
Op 18 december ga ik een hele dag samen met je aan de slag om heldere en haalbare doelen te stellen die je ook werkelijk gaat uitvoeren. Geen goede voornemens meer, alleen nog daadkrachtige doelen.
We onderzoeken wat er nodig is om jouw doelen te halen. En waar je afstand van moet nemen.
Je krijgt op deze dag mijn persoonlijke aandacht.

Heb je interesse?

Geef je meteen op voor deze waardevolle dag op het prachtige Hoorneboeg in Hilversum.
Inclusief een heerlijke en gezonde lunch van restaurant Bij de tuinman voor maar 150 euro.

Twijfel je nog? Bel of mail me voor meer informatie.
Maar wacht niet te lang, het aantal plaatsen is beperkt.

Het kan altijd beter

Hoe hard je ook je best doet, het kan altijd beter.
Hoe goed je ergens ook in bent, er zijn altijd mensen die het beter kunnen.
Je bent niet perfect. Nu niet en nooit niet.
Je kunt je hierdoor laten frustreren, maar het is niet anders. In plaats daarvan kun je je hier beter bij neerleggen. Dat kost veel minder stress en energie.

Streef niet naar perfectie. Met perfectionisme verspil je teveel energie.
Streef liever naar kwaliteit. Naar Goed genoeg. Naar 80%, naar een 6 of een 7. Of naar vooruitgang.

Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen. Bijvoorbeeld in situaties die gaan om leven of dood. Of in zaken die echt, echt, echt heel belangrijk voor je zijn.

In al die andere gevallen: streef naar Goed genoeg.

 

Soms trap ik zelf trouwens ook weer in die perfectie-valkuil. Ach ja, kan gebeuren. Ik ben nu eenmaal niet perfect.

Herken je de perfectionist in jezelf? En zou je willen dat je tevreden bent met Goed genoeg?

Je bent van harte welkom voor een gratis Veerkracht Adviesgesprek.

Je leert meteen wat voor jou de beste strategie is om vooruitgang te boeken en krijgt meteen praktische tips.

Hartelijke groet,

May

Start na je vakantie nooit met het lezen van je mail

Je hebt namelijk belangrijker dingen te doen. Als je fris terug komt van vakantie kun je die hernieuwde energie en de afstand die je genomen hebt beter gebruiken. Dompel jezelf dus niet meteen onder in de informatie en vragen uit je mail.

Nee, de eerste week na je vakantie is bij uitstek geschikt voor reflectie. Het duurt meestal een jaar voordat je weer de kans krijgt als het ware opnieuw te beginnen. Benut die kans goed.

 

Frisse blikken

Door de afstand die je nam van je werk, van je collega’s en vaak ook van je vertrouwde omgeving zie je jouw werk weer een beetje als nieuw. Je hebt nieuwe ervaringen opgedaan die je hebben veranderd. Plan daarom tijd om met die frisse blik en met de nieuwe ervaringen op zak naar je werk te kijken.

Vraag je af: waar ben ik eigenlijk allemaal mee bezig? Hoe belangrijk is dat voor mij? Waar heb ik zin in en waarin niet? Waar neem ik met moeite afscheid van nu de vakantie voorbij is? Wat betekent dit? Zit ik nog wel op het goede spoor?

Neem tijd voor dit soort vragen. En voor het verwerken van de antwoorden. Zorg voor een agenda met ruimte die eerste week.

 

Tips

Mijn tips voor een ontspannen en zinvolle start op een rij:

  1. Start rustig

Om tijd te hebben voor reflectie en omdat je in zo’n eerste week tijd nodig hebt om weer overzicht te krijgen, te wennen aan het ritme en te focussen. Opstarten kost energie. Zorg daarom voor ruimte in je planning. Ga niet als een dolle aan het werk en voorkom dat je meteen in de waan van de dag stapt.

 

  1. Verbind je opnieuw met je missie

Wat was ook weer de reden was dat je dit werk wilde doen? Wat vond je zo leuk aan je werk dat je hiervoor koos? Waarom is dit werk belangrijk voor je? Stel jezelf dit soort vragen. Deze oefening helpt je in de stemming komen en motiveert je om weer aan de slag te gaan.

 

  1. Stel nieuwe doelen of pas de oude aan

Een kleine stap om van daaruit na te denken over wat je komend seizoen wilt bereiken. Van welke successen in het afgelopen seizoen zou je meer willen? Wat wil je veranderen? Maak deze doelen zo concreet mogelijk. Vergeet niet doelen te stellen die ervoor zorgen dat je goed in je vel blijft.

 

  1. Zorg voor overzicht

Als je die nieuwe doelen hebt, wat moet je dan concreet gaan doen? En wat nog meer?

Waar was je mee bezig? Wat wordt van je verwacht? Dat soort zaken.

 

  1. Maak contact

Neem tijd voor en investeer in de relaties met collega’s, de kinderen in je klas, nieuwe zieken op je afdeling, al naar gelang je vak. Dat is leuk en ontspannend. Deze investering levert je uiteindelijk tijd en energie op en een betere kwaliteit van je werk.

Kicks voor niks

 

  • Een reiger die aan de kant van het water staat te vissen terwijl jij voorbij zwemt.
  • De ontdekking dat die storende tafeltennistafel naast je kantoor weg is de dag nadat je tot een drastische stap besloot.
  • Zitten in het zonnetje op de steiger.
  • Gebeld worden door je beste vriendin net als je denkt: ‘Ik ga Jeantine even bellen.’
  • Mijn tweejarig buurmeisje vanaf haar wc horen roepen: ‘Ik ben klaahaaaar!’

 

Jarenlang was het een rubriek van de bescheurkalender van Van Kooten & De Bie: Kicks voor niks. Lees meer