Energie opbouwen doe je door minder energie te besteden dan je hebt

Het lijkt een open deur. Maar veel van mijn cliënten vinden het lastig om minder hard te werken vanwege hun stressklachten. Ze voelen zich dan schuldig, omdat ze hun collega’s extra belasten. En die hebben het toch al zo druk. Dus proberen ze zo snel als het kan weer op volle kracht te werken.
Doe dit nooit! Het werkt averechts.

Deze mensen proberen bijvoorbeeld uit hoe lang ze al kunnen werken en rekken die tijd zoveel mogelijk op. Of ze proberen zo veel mogelijk voor elkaar te krijgen in de uren dat ze aan het werk zijn. Hun schuldgevoel zet ze daartoe aan.

Als je stressklachten hebt is dat het resultaat van meer energie geven dan je hebt. Zo snel mogelijk willen terugkeren naar volle kracht betekent heel vaak ook meer energie geven dan je hebt. Dat is dus meer van hetzelfde.

Wat moet je dan wel doen?

Besteed altijd minder energie dan je hebt. Anders bouw je geen reserves op. Als je net zoveel energie verbruikt als je hebt, blijf je stabiel in deze situatie. Prima als je daar tevreden mee bent. Maar als dat niet zo is: besteed dan minder energie.

Ik heb twee cliënten gehad die al ruim 25 jaar vlak voor een burnout balanceerden. Ze waren goed in erger voorkomen. Maar om eerlijk te zijn: hun leven was geen pretje.

Besteed de tijd of energie die je over hebt bijvoorbeeld aan het leren dragen van die schuldgevoelens. Of aan het aanleren van andere gezonde(re) gedragspatronen. Dat is al moeilijk genoeg.

Vier tips bij het opbouwen van energie

• Maak een heldere dagstructuur, uiteraard inclusief (mini)pauzes
• Besluit aan het begin van de dag (of het einde van de vorige dag) wat je die dag gaat doen.
Wees hierin realistisch!
• Gebruik een prettige timer als reminder dat het tijd is om pauze te nemen
• Evalueer achteraf en pas het eventueel aan.

Deze tips zijn natuurlijk super eenvoudig. Maar als je resultaat wilt behalen, moet je ze wel in praktijk brengen! Je committeren aan je voornemens is meestal het moeilijkst.
Herken je dat? Dat je wel weet wat je moet doen, maar het toch niet doet? En wil je leren hoe je jouw doelen wél bereikt? Dan heb ik goed nieuws voor je.

Seminar Daadkrachtige Doelen
Op 18 december ga ik een hele dag samen met je aan de slag om heldere en haalbare doelen te stellen die je ook werkelijk gaat uitvoeren. Geen goede voornemens meer, alleen nog daadkrachtige doelen.
We onderzoeken wat er nodig is om jouw doelen te halen. En waar je afstand van moet nemen.
Je krijgt op deze dag mijn persoonlijke aandacht.

Heb je interesse?

Geef je meteen op voor deze waardevolle dag op het prachtige Hoorneboeg in Hilversum.
Inclusief een heerlijke en gezonde lunch van restaurant Bij de tuinman voor maar 150 euro.

Twijfel je nog? Bel of mail me voor meer informatie.
Maar wacht niet te lang, het aantal plaatsen is beperkt.

Het kan altijd beter

Hoe hard je ook je best doet, het kan altijd beter.
Hoe goed je ergens ook in bent, er zijn altijd mensen die het beter kunnen.
Je bent niet perfect. Nu niet en nooit niet.
Je kunt je hierdoor laten frustreren, maar het is niet anders. In plaats daarvan kun je je hier beter bij neerleggen. Dat kost veel minder stress en energie.

Streef niet naar perfectie. Met perfectionisme verspil je teveel energie.
Streef liever naar kwaliteit. Naar Goed genoeg. Naar 80%, naar een 6 of een 7. Of naar vooruitgang.

Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen. Bijvoorbeeld in situaties die gaan om leven of dood. Of in zaken die echt, echt, echt heel belangrijk voor je zijn.

In al die andere gevallen: streef naar Goed genoeg.

 

Soms trap ik zelf trouwens ook weer in die perfectie-valkuil. Ach ja, kan gebeuren. Ik ben nu eenmaal niet perfect.

Herken je de perfectionist in jezelf? En zou je willen dat je tevreden bent met Goed genoeg?

Je bent van harte welkom voor een gratis Veerkracht Adviesgesprek.

Je leert meteen wat voor jou de beste strategie is om vooruitgang te boeken en krijgt meteen praktische tips.

Hartelijke groet,

May

Start na je vakantie nooit met het lezen van je mail

Je hebt namelijk belangrijker dingen te doen. Als je fris terug komt van vakantie kun je die hernieuwde energie en de afstand die je genomen hebt beter gebruiken. Dompel jezelf dus niet meteen onder in de informatie en vragen uit je mail.

Nee, de eerste week na je vakantie is bij uitstek geschikt voor reflectie. Het duurt meestal een jaar voordat je weer de kans krijgt als het ware opnieuw te beginnen. Benut die kans goed.

 

Frisse blikken

Door de afstand die je nam van je werk, van je collega’s en vaak ook van je vertrouwde omgeving zie je jouw werk weer een beetje als nieuw. Je hebt nieuwe ervaringen opgedaan die je hebben veranderd. Plan daarom tijd om met die frisse blik en met de nieuwe ervaringen op zak naar je werk te kijken.

Vraag je af: waar ben ik eigenlijk allemaal mee bezig? Hoe belangrijk is dat voor mij? Waar heb ik zin in en waarin niet? Waar neem ik met moeite afscheid van nu de vakantie voorbij is? Wat betekent dit? Zit ik nog wel op het goede spoor?

Neem tijd voor dit soort vragen. En voor het verwerken van de antwoorden. Zorg voor een agenda met ruimte die eerste week.

 

Tips

Mijn tips voor een ontspannen en zinvolle start op een rij:

  1. Start rustig

Om tijd te hebben voor reflectie en omdat je in zo’n eerste week tijd nodig hebt om weer overzicht te krijgen, te wennen aan het ritme en te focussen. Opstarten kost energie. Zorg daarom voor ruimte in je planning. Ga niet als een dolle aan het werk en voorkom dat je meteen in de waan van de dag stapt.

 

  1. Verbind je opnieuw met je missie

Wat was ook weer de reden was dat je dit werk wilde doen? Wat vond je zo leuk aan je werk dat je hiervoor koos? Waarom is dit werk belangrijk voor je? Stel jezelf dit soort vragen. Deze oefening helpt je in de stemming komen en motiveert je om weer aan de slag te gaan.

 

  1. Stel nieuwe doelen of pas de oude aan

Een kleine stap om van daaruit na te denken over wat je komend seizoen wilt bereiken. Van welke successen in het afgelopen seizoen zou je meer willen? Wat wil je veranderen? Maak deze doelen zo concreet mogelijk. Vergeet niet doelen te stellen die ervoor zorgen dat je goed in je vel blijft.

 

  1. Zorg voor overzicht

Als je die nieuwe doelen hebt, wat moet je dan concreet gaan doen? En wat nog meer?

Waar was je mee bezig? Wat wordt van je verwacht? Dat soort zaken.

 

  1. Maak contact

Neem tijd voor en investeer in de relaties met collega’s, de kinderen in je klas, nieuwe zieken op je afdeling, al naar gelang je vak. Dat is leuk en ontspannend. Deze investering levert je uiteindelijk tijd en energie op en een betere kwaliteit van je werk.

Kicks voor niks

 

  • Een reiger die aan de kant van het water staat te vissen terwijl jij voorbij zwemt.
  • De ontdekking dat die storende tafeltennistafel naast je kantoor weg is de dag nadat je tot een drastische stap besloot.
  • Zitten in het zonnetje op de steiger.
  • Gebeld worden door je beste vriendin net als je denkt: ‘Ik ga Jeantine even bellen.’
  • Mijn tweejarig buurmeisje vanaf haar wc horen roepen: ‘Ik ben klaahaaaar!’

 

Jarenlang was het een rubriek van de bescheurkalender van Van Kooten & De Bie: Kicks voor niks. Lees meer

Kuieren, mijmeren en lummelen

Je loopt met je handen in de zakken op je blote voeten langs het strand. Je kijkt naar de ondergaande zon. Er staat een zwoel windje. In de verte hoor je flarden muziek. Af en toe schop je tegen een schelpje. Je kuiert langzaam verder over het warme zand.

Lees meer

 “A joyful life is an individual creation that cannot be copied from a recipe.”

Sommige mensen houden van luieren op het strand. Anderen van fietsen naar Spanje of van borrelen op de camping. Weer anderen willen alles.

Ik hou van wandelen in de bergen. En daarna een wijntje.

Vier je vakantie zoals het bij jou past. Dan krijg je er het grootste rendement van. Neem tijd om te bedenken wat jij wilt. Doe het op jouw manier, maar vier het! Laad jezelf weer op voor een nieuw seizoen. Veel plezier.

Vanaf 22 juli ben ik met vakantie, 19 augustus begin ik weer.

Tot dan.

“Het is bijna niet meer leuk om op vakantie te gaan!”

“Voordat ik vertrek heb ik stress, omdat ik geen losse eindjes wil achterlaten.”
“Als ik dan eenmaal weg ben, maak ik me zorgen dat er wat gebeurt en dat mijn collega’s daar dan extra werk aan hebben. Ze hebben het al zo druk.”
“Na een poosje kan ik het loslaten, maar zodra ik weer thuis ben vraag ik me af wat me te wachten staat als ik mijn mailbox open. Ik slaap meteen een stuk slechter… Het is bijna niet meer leuk om op vakantie te gaan!”

Lees meer

Waarom krijg ik van zo’n klein dingetje stress?

“Hoe komt het nou toch dat ik hier stress van krijg? Van zo’n klein akkefietje. Dat is toch helemaal niet nodig? Ik snap dat niet.”

Deze vraag krijg ik geregeld. Sommige mensen willen graag precies weten waarom ze last hebben van een ogenschijnlijk klein dingetje en breken hun hoofd hierover.

Ik vraag op mijn beurt dan weleens: “Wat helpt het je om precies het antwoord op die vraag te weten? Hoe helpt je dat verder?”

“Nou, ik wil het gewoon weten. Dan snap ik mezelf beter. Het is toch gek dat ik hier zo’n stress van krijg?”

Lees meer

Dat kun je toch wel zelf?

Soms hoor ik een teammanager verzuchten: “Dat kunnen ze toch wel zelf? Daar heb ik echt geen tijd voor!” Of: “Als ze nou eens beter voor zichzelf zorgden; dat is echt hun eigen verantwoordelijkheid.” En bijvoorbeeld ook: “Ik kan toch niet in hun hoofd kijken! Zeg dan tegen me wat je nodig hebt!” Of: “Zoveel […]

Werkdruk in het onderwijs: kan ík er wat aan doen?

Vooropgesteld: voor de klas staan is een pittige en waardevolle baan. Daar mag je goed voor betaald en voldoende in gefaciliteerd worden. Alleen, in de discussie over werkdruk in het onderwijs mis ik de vraag wat leerkrachten zelf (kunnen) doen om beter met werkstress om te gaan. Lijd ik aan beroepsdeformatie als ik denk dat hier een deel van de oplossing ligt? Ik vind zelf van niet. We kunnen namelijk leren minder last te hebben van werkdruk en meer energie te halen uit ons werk.

Bovendien, de stress in onze maatschappij wordt voorlopig niet minder. Niet in het onderwijs, niet in de (jeugd)zorg of in welke sector dan ook. Ook niet met een hoger salaris. Wacht dus niet op mogelijke veranderingen van buitenaf, maar pak vandaag nog zelf de regie. Geen tijd te verliezen! Lees meer