Doe normaal!

 

Vanochtend sprak ik met een cliënte, die al een tijd overbelast is en stressklachten heeft. Zij had het over een voorval wat haar irriteerde. Net toen ze met haar jas al aan naar huis wilde gaan, kwam een geagiteerde collega bij haar met een probleem. ‘Werkelijk alles in me riep “nee!”, vertelde ze. ‘Ik had hier ècht géén zin meer in. Ik voelde hoe mijn gezicht in een chagrijnstand zakte, ik kon er niets aan doen’.

Ze vroeg daarom of haar collega haar vraag niet op de mail kon zetten voor morgen, maar die denderde over haar vraag heen en ging verder met haar verhaal. En mijn cliënte hoorde het aan. ‘Wat moest ik anders doen? Ik begreep ook wel dat ze even stoom moest afblazen.’

Ik vroeg haar of ze vaker in een vergelijkbare stresserende situatie kwam. Daarop bleef het even stil. Toen zei ze: ‘Ik heb dit eigenlijk niet met stress geassocieerd…’ De gewoonte om in principe altijd ‘ja’ te zeggen op een vraag en beschikbaar te zijn, was voor haar zo normaal dat zij dit niet meer als een bron van stress kon zien. En wat je niet ziet, kun je ook niet veranderen.

Daarom voor jullie nu een paar voorbeelden uit de praktijk die (meestal) niet normaal zijn. Als je het herkent, is het misschien hoog tijd om jouw veerkracht te vergroten. Hier zijn ze:

• ’s Avonds in bed nadenken over hoe je een probleem moet oplossen
• Vergeten te lunchen of lunchen achter je pc
• Alle verloren minuutjes opvullen met het checken van je mail
• Jezelf steeds haasten om alles af te krijgen
• De mail beantwoorden na 12.00 uur ‘s nachts
• Heel hard werken, maar (te) weinig vooruitgang boeken
• Vaak hoofdpijn hebben in het weekend
• Heel veel doen van wat moet en weinig van waar je zin in hebt
• Nergens meer echt zin in hebben
• Rugklachten hebben en toch gewoon doorwerken
• Niet naar de wc gaan terwijl je allang moet
• Op de fiets of in de auto je telefoontjes afhandelen
• Met twee telefoons in je hand tegelijk fietsen (echt waar!)
• Alleen maar over je probleem kunnen praten
• De vloer zien naar je toe zien komen en toch geen rust nemen
• Een coachcall houden terwijl je naar je werk fietst
• Een wijntje nodig hebben om te kunnen ontspannen (of twee)
• Vrijwel alleen aan anderen denken
• Steeds denken dat je tekort schiet
• Geen tijd voor jezelf maken
• Je schamen voor je ‘fouten’
• Voortdurend zeggen dat je ‘even’ dit of dat moet doen
• Weinig bewegen en veel binnen zitten
• Toch luisteren naar collega’s als er eigenlijk niets meer bij kan
• Geen energie hebben ‘s avonds iets anders te doen dan voor de bak hangen
• Geen tijd maken om de uitslag van je kankeronderzoek op te vragen (ook echt waar!)

Veerkrachtige mensen kunnen goed met onverwachte en lastige situaties omgaan. Ze hebben plezier in hun werk en hebben een goede balans tussen werk en privéleven. En ze zorgen goed voor zichzelf.

Wil jij ook meer veerkracht?
18 februari start ik weer met het Veerkracht Programma. 10 weken lang leer ik je hoe je meer rust vindt en toch effectiever bent.
Lees hier meer over dit programma en mijn aantrekkelijke vroegboekkorting van 900 euro. Deze korting geldt tot 25 januari! Wacht niet te lang, er zijn nog 8 plekken over.

Wil je eerst meer weten? Bel of mail me voor een vrijblijvend en kostenloos Veerkracht Adviesgesprek

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *