Werkdruk in het onderwijs: kan ík er wat aan doen?

Vooropgesteld: voor de klas staan is een pittige en waardevolle baan. Daar mag je goed voor betaald en voldoende in gefaciliteerd worden. Alleen, in de discussie over werkdruk in het onderwijs mis ik de vraag wat leerkrachten zelf (kunnen) doen om beter met werkstress om te gaan. Lijd ik aan beroepsdeformatie als ik denk dat hier een deel van de oplossing ligt? Ik vind zelf van niet. We kunnen namelijk leren minder last te hebben van werkdruk en meer energie te halen uit ons werk.

Bovendien, de stress in onze maatschappij wordt voorlopig niet minder. Niet in het onderwijs, niet in de (jeugd)zorg of in welke sector dan ook. Ook niet met een hoger salaris. Wacht dus niet op mogelijke veranderingen van buitenaf, maar pak vandaag nog zelf de regie. Geen tijd te verliezen!

Persoonlijk lijkt het mij een goed idee om een groot deel van de geëiste 4 miljard te investeren in coaching en training van leerkrachten. Daar valt nog heel veel winst te behalen op het gebied van werkgeluk.

Al jaren geef ik trainingen op het gebied van stressmanagement in het basisonderwijs. Daarbij loop ik te vaak tegen een gebrek aan bereidwilligheid bij leerkrachten aan om de eigen aanpak van of houding ten opzichte van stresserende zaken te veranderen. Het is natuurlijk ook echt niet gemakkelijk om leiderschap te ontwikkelen en zaken anders aan te gaan pakken dan je altijd gedaan hebt. Maar zit er iets anders op? Wil je weer plezier in je werk krijgen of wil je laten overweldigen door stress?

Leraren zijn bij uitstek in de gelegenheid om onze toekomstige generatie te leren gezond om te gaan met stress door zelf het goede voorbeeld te geven. We hebben ze nodig, die veerkrachtige leraren. “Van gelukkige leraren leer je de mooiste dingen” (Loesje).

Graag roep ik leraren dan ook op om te leren stress te managen en veerkracht te ontwikkelen. En schoolbesturen om ze hierbij waar nodig te ondersteunen, bijvoorbeeld met hulp van coaching en training. Om samen de uitdaging aan te gaan en ervoor te zorgen dat hun school een fijne plek is voor ontwikkeling van leerling, leerkracht en schoolleiders.

 

Om leerkrachten alvast op weg te helpen vijf tips:

  • Leer rust te nemen in de klas (dat kan echt!)
  • Stel duidelijke en haalbare doelen voor jezelf en jouw leerlingen.
  • Zorg voor meer werkplezier en klaag minder.
  • Vergroot je leiderschap en handel naar jouw waarden.
  • Ga werken op een school waar de directie je steunt.

 

En vijf tips voor schoolleiders:

  • Ga/blijf achter je leerkrachten staan, ook als je het niet met elkaar eens bent.
  • Geef zeer regelmatig aandacht aan je medewerkers en hou voeling met wat er leeft.
  • Zorg dat je op tijd signalen van oplopende stressklachten signaleert en ga het gesprek aan; wacht niet tot je medewerker uitvalt, maak de keuze voor hulp bij stressklachten niet vrijblijvend.
  • Geef dagelijks complimenten!
  • Geef zelf het goede voorbeeld door bovengenoemde tips ter harte te nemen en laat zien dat het bij jou ook niet altijd vanzelf gaat.

Succes!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *