Wat doet Nicole Hermans?

Wat doet Nicole Hermans, stresscoach voor ondernemers met gezinnen, zelf als ze een vol hoofd heeft en wat doet Maarten Meulbroek, regiocoach BuurtzorgT?

 

Vorige week schreef ik over volle hoofden en hoe je die weer leeg kunt krijgen. Gelukkig wordt mijn blog gelezen, want ik heb een paar mooie reacties gekregen. 

Nicole schrijft:

‘Ik zeg allereerst tegen de kinderen: ‘Even rustig, want mama krijgt teveel prikkels :-). Dan schakel ik alles wat teveel aan prikkels geeft uit, de TV, radio etc.’

‘Liefst ga ik dan even rustig lezen (maar die tijd gun ik mezelf niet altijd), buiten wandelen of de snelste manier: een paar keer rustig in- en uitademen met mijn ogen dicht’.

Zo herkenbaar, Nicole. Dat je het jezelf niet gunt op adem te komen. 

 

En dan deze opmerkelijke – effectief gebleken – tip voor organisaties van Maarten Meulbroek:

‘Ik heb bij ons in de organisatie het begrip Lummeltijd ingevoerd. Dat wordt met alle nieuwkomers en met alle teams besproken. Het is echt een begrip geworden. Medewerkers voelen zich erdoor begrepen en voelen dat ze soms even op uit mogen staan’. 

‘Elke medewerker mag 15% van zijn tijd lummelen. Dit houdt niet alleen onze medewerkers gezond, onze resultaten zijn ook nog eens beter. Want in die 15% tijd komen verbeter-ideeën naar boven, er worden vragen gesteld, er is energie om verbetermogelijkheden uit te zoeken, etc.’

‘Lummeltijd legitimeert medewerkers om behalve gedreven bezig te zijn ook even op uit te kunnen staan. Dat is legitiem. Bij ons hoeven ze dus geen smoesjes te bedenken, zoals mijn beeldverbinding is niet goed. De camera uitzetten om even een ontspanningsoefening te doen? Dat mag en hoeft niet stiekem. En dat helpt’.

Geweldige tip, Maarten.

Ongelovige Thomassen – om in de Paassfeer te blijven – kunnen eens checken bij een aantal experimenten in Zweedse bedrijven, zoals Toyota. Zie De wetenschap achter de 6-urige werkdag van Zweden | Lucius (getlucius.com)

 

Maarten zelf kan zich jaloersmakend goed ontspannen:

‘Ik ga makkelijk zitten, neem een pen in mijn hand, laat mezelf in slaap vallen (dat lukt me binnen een minuut). Zodra ik in de volgende slaapfase kom, ontspannen mijn spieren en valt de pen op de grond en word ik wakker. Helemaal fit en niet duf. Een aanrader, als je het kan’.

Voor de gewone sterveling raadt hij lichaamsoefeningen of een lunchwandeling aan.

Nog meer tips nodig? Download dan eens mijn e-book ‘Meer grip op je tijd in 7 stappen’

Fijne dag,

May

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.